Drageflyvning og nyheder UDGIVET : 2017-09-06

Manøvrer med stuntdrager

Manøvrer og tricks med stuntdrager

De styrbare stuntdrager er et helt særligt kapitel. Mange tror at stuntdrager "bare" kan bruges til at lave cirkler i luften, men det er meget forkert! De bedre stuntdrager er uhyre manøvrerbare, og trickflyvning er en særdeles kompliceret sportsgren. Dygtige drageflyvere kan lande stuntdragen, og lette igen uden at flytte sig af stedet. De kan få dragen til at slå kolbøtter, rotere om sin egen akse, "ligge på ryggen" i luften, lave en hård opbremsning og meget andet. 

Der er skrevet bøger om emnet, og der findes kurser og stævner hvor man kan lære mere. En avanceret amerikansk stuntdrageproducent har også lavet en animeret instruktion i en lang række manøvrer og tricks - besøg evt. sitet her


Grundlæggende flyvetips
Allerførste step er naturligvis at finde et passende flyvested. Det skal selvsagt være et sted hvor du ikke generer nogen, dvs. uden trafik og mennesker, og der skal naturligvis heller ikke være elledninger i nærheden. Læg dragen på ''ryggen'' på jorden, og gå direkte imod vindretningen, mens du ruller hele linen ud på jorden. Linerne skal naturligvis ligge parallelt uden at krydse. Så er du klar til at flyve.


Vind-vinduet

Man skal være opmærksom på, at dragen vil opnå forskellige hastigheder afhængigt af hvor den befinder sig i det såkaldte ''vind-vindue''. Midten af vinduet er direkte i vindretningen - her får dragen vinden direkte ind i sejlet, og opnår derved størst mulig kraft og fart. Jo længere ud i periferien man placerer dragen, desto mere vil den være vinklet i forhold til vindretningen og dermed have mindre kraft og hastighed.


 

Opsætningen
Som begynder er det lettest at alliere sig med en hjælper der kan holde dragen op i vinden, når den skal sættes op. Ikke mindre væsentligt er det, at hjælperen også kan samle dragen op, hvis (når) den styrter - det er uundgåeligt de første gange, og man kommer hurtigt til at gå adskillige kilometer frem og tilbage. Har man ingen hjælper, lægges dragen blot på ''ryggen''. Når man er klar til take-off, strammer man linerne op, så dragen netop rejser sig og står lodret på vingespidserne. Uanset om man har en hjælper eller selv har gjort dragen klar, er næste skridt blot at give et jævnt træk i linerne, evt. kombineret med et par skridt baglæns - så er dragen i luften.

Basale manøvrer
Umiddelbart efter takeoff er det vigtigt at koncentrere sig om at få dragen op i en god højde. En typisk begynderfejl er at ''overstyre'' - bland dig uden om og lad dragen gøre arbejdet. Dragen behøver ikke gå lodret op, bare den kommer opad...


Generelt gælder, at hvis du holder linerne lige stramme, ja så fortsætter dragen i den retning den er i gang med - det gælder både lodret, vandret og på skrå. Trækker du derimod i f.eks. den højre line, vil dragen begynde at dreje højre om. Et blødt træk giver en langsom drejning, et hårdt præcist træk giver et skarpere sving. Når dragen peger i den retning du vil flyve, fører du linen tilbage på plads ved siden af den anden - og dragen flyver lige ud igen.

Efterhånden vil du lære at foretage drejningerne med en kombination af at trække i den ene line og give efter på den anden - det giver optimal kontrol. Der er ingen problemer i at man foretager et par loops, så linerne bliver snoet. Man kan sagtens styre alligevel - husk blot hvor mange gange du looper, så du senere kan loope den anden vej og på den måde sno linerne ud igen.


Landing

På et tidspunkt får du behov for at lande igen. Hvis du blot flyver dragen frontalt i jorden, er der stor risiko for at den går i stykker. Styr derfor dragen lidt ud i perifirien af vind-vinduet. Efterhånden som du mærker farten aftager, styrer du dragen nærmere jorden. På et tidspunkt vil dragen gå næsten i stå, og på dette punkt sørger du for at dreje dragen, så den peger opad. Dragen vil formentlig ikke engang have kræfter til at stige opad, men for en sikkerheds skyld kan du gå nogle skridt hen imod den. Den vil nu roligt dale ned og sætte sig på halen, og i øvrigt være klar i udgangspositionen, hvis du vil lette igen. 

Acceptér