Er du frisk på lidt action? - nyhedsbrev 24/04-2003

Opdateret : 2003-04-24 14:02:46
Kategorier : Blandet Guf ,Hjælp ,info ,Nyhedsbrevs Arkiv

I dette nummer:

1.  Er du frisk på lidt action!?

2.  Information om PowerWing

3.  Testflyvning: PowerWing PW5175

Er du frisk på lidt action!?

Mange tror fejlagtigt at leg med drager mest er for børn - men det er langt fra sandheden. På DrageCity.dk sælges der langt flere drager til voksne end til børn! Specielt de mere actionprægede modeller sælger som aldrig før. I dette nummer af nyhedsbrevet sætter vi fokus på vores suverænt mest solgte voksendrage - PowerWing. 

PowerWing-drager fascinerer enhver forvokset drengerøv, fordi disse drager for alvor demonstrerer naturens kræfter. ALLE uden undtagelse overraskes over de kræfter der slippes løs. Selv den mindste model kan ved moderat vind slæbe en voksen mand hen ad jorden. Det er ikke uden grund at producenten forsyner disse drager med et sikkerhedssegl, som gør opmærksom på at dette "legetøj" bør håndteres med omtanke.

Er du frisk? - husk vi leverer med dags varsel...

Information om PowerWing

Kært barn har mange navne, og PowerWing'en er ingen undtagelse - den også er kendt under navnet NASA-Wing. Betegnelsen "NASA" hentyder til dragens oprindelse, idet den rent faktisk fra starten slet ikke var en drage, men derimod en faldskærm, udviklet til NASA's rumprogram. Faldskærmen var designet til at bære den bemandede rumkapsel det sidste stykke af turen. Siden hen er dragen også blevet anvendt af såkaldte paraglidere - modige personer, der med afsæt fra et højt punkt svæver ud over landskabet, fastspændt underneden på en drage. 

Anvendelsen til paragliding var dog kun midlertidig, idet flere dødsulykker hurtigt satte en stopper for det. Problemerne skyldtes, at dragen i visse tilfælde havde tendens til at klappe sammen, hvis den løb ind i turbulente vinde. Det specielle ved PowerWing'en er nemlig, at den kun består af et stykke stof med snore - der er ingen stænger i dragen!

Det er fascinerende, at man matematisk har kunnet beregne hvordan barduner og styreliner skal placeres for at få dette sejl til at antage den helt perfekte facon. For der er reelt kun tale om et stykke letvægtsstof (Ripstop Nylon med armering). Dragen kan således pakkes sammen og opbevares sammen med line og tilbehør i en lille pose - yderst praktisk!

På DrageCity.dk har vi valgt at føre en hel serie af PowerWings, lige fra en lille "børnemodel" med sejlareal på 0,6 kvadratmeter og helt op til en kæmpedrage på 7 kvadratmeter, som under de rigtige vindforhold sagtens kan trække en personbil gennem kuperet terræn. Klik her for at se udvalget. Med mindre man har særlige ønsker, anbefaler vi at man nøjes med størrelsen 2,4 kvadratmeter (PW5175), som også er den model der er testet senere i nyhedsbrevet. Ved jævn vind kan den sagtens rykke lidt i piloten, men omvendt er det ikke voldsommere end at man kan have fuld kontrol over situationen.  

Nødvendigt tilbehør

Ud over dragen skal man have adgang til kraftige liner og håndledsstropper. Hvis man ikke allerede er i besiddelse af dette udstyr, anbefaler vi liner af typen Cyclone X-trem med brudstyrke på 160 kg. Linerne fås i flere længder fra 20-35 meter. Mange førstegangskøbere forestiller sig umiddelbart at disse længder er alt for korte, men i praksis viser det sig at de fleste foretrækker en linelængde på omkring 30 meter til en styrbar drage. Øvede piloter har tendens til at foretrække endnu kortere liner. Klik her for at se de anbefalede liner
Skumforede håndledstropper er også et must - se dem ved at klikke her.

PowerWing-dragerne kan også flyves med 4 liner, hvilket krævet et ekstra linesæt og særlige håndtag. På DrageCity vurderer vi dog, at de fleste ikke vil opnå nogen nævneværdig ekstra fornøjelse ved dette - især når det tages i betragtning at udgiften til det ekstra udstyr let gør fornøjelsen dobbelt så dyr.  

Gratis tips og rådgivning

På DrageCity.dk står vi klar til at rådgive dig om dit køb eller til at hjælpe hvis du løber ind i problemer når vidunderet skal i luften - og der findes ingen dumme spørgsmål! Send os en mail på info@dragecity.dk - og skriv gerne et telefonnummer, så vi kan ringe dig op. Normalt vil svartiden være indenfor få timer!

Miniportræt af piloten

Navnet er Knud Erik Madsen, 47 år. Knud Erik blev tilfældigt bidt af en drage for et par år tilbage, da han skulle passe et af børnebørnene. En legetøjsdrage blev indkøbt til formålet, men barnebarnet mistede desværre hurtigt interessen. Helt modsat gik det for Knud Erik, der var solgt med det samme. Siden er der indkøbt og prøvefløjet et stort antal drager.


Knud Erik Madsen er tidligere chefredaktør på PC World, men driver i dag PR-bureauet KEMCOM

"Min store interesse for drager er ikke gået upåagtet hen i familien, og når vi samles - hvilket sker jævnligt - flyver vi med drager i stedet for at spille fodbold. Alle i familien er nu udstyret med drager - det har været standard gaven fra mig til jul og fødselsdag det sidste år - og alle kan nu som minimum holde en tolinet drage i luften. Nu er vi ved at udvikle os til de lidt mere avancerede ting. En en-linet drage skal naturligvis have flag og andet til at køre op ad snoren, og de tolinede må gerne være mere ekstreme - store, små, hurtige eller med mere trækkraft.

I min verden er drager en sjov fritidsfornøjelse for hele familien, og min fokus er derfor på de mere familieprægede modeller. De mere spidsfindige forskelle på forskellige drager i 2.000 kroners klassen går jeg ikke så meget op i, selv om det da er sjovt at prøve dem. Vigtigere for mig er, at finde nogle gode drager, som flere i familien kan have glæde af. Ved mine tests vil jeg derfor sætte fokus på, at begynder-drager skal være nemme at flyve, og at man kan have sjov med dem. De mere specielle drager må der gerne være udfordringer ved - man skal blot vide det, før man køber."

Testflyvning: PowerWing PW5175

(Af Knud Erik Madsen, Herlev)

Med denne drage taler vi om forbløffende trækkraft. Til den pris bør den være et must for enhver drageflyver. Ikke at der er ret meget finesse ved dragen. Egentlig er det imponerende, at den overhovedet kan flyve, da den udelukkende består af spilerdug, der holdes udspændt ved hjælp af vinden og en mængde præcist placerede bæreliner. Det er derfor med nogen betænkelighed overfor hele konceptet, at man første gang sætter dragen op. Men det glemmer man straks, når dragen er kommet op.

Opsætningen er ukompliceret. Man kan sagtens gøre det alene ved blot at lægge et bræt eller noget sand på bunden af dragen og derefter ved hjælp af linerne at rejse dragen, indtil man med et hurtigt ryk får dragen i luften. Herefter viser dragen sig at være en langsom, men uhyre stabil drage, som man godt med skarpe sving i luften kan få til at krølle sammen, men med et par hurtige skridt tilbage folder den sig straks ud igen.

Men det er først, når vinden frisker op, at denne drage kommer til sin ret, for så trækker den som et lokomotiv. En dag på stranden oplevede jeg det forsmædelige, at blive trukket på maven efter monstret. Den værdige måde at lade sig trække efter en drage er med hælene i sandet og evt. kurende på bagdelen, men efter at have gjort det oven en 50 meter strækning, og jeg troede, at jeg havde fundet et passende hul i græsset, som kunne danne fodfæste, befandt jeg mig pludselig på maven med udstrakte arme og med ansigtet i høje med de lavtvoksende vildroser, som piskede forbi. I hovedet havde jeg kun tanke for, hvordan jeg skulle få stoppet dragen, uden at der skete skader på den eller at den ville forsvinde ude over vandet.

Det med at lande dragen, når trækket er så kraftigt, er ikke helt uproblematisk. Hvor man med en almindelig drage har et op til 180 graders flyvefelt, indskrænkes en PowerWings flyvefelt betydeligt, når der blæser op. Det betyder samtidig, at man ikke har ret mange muligheder for at flyve den op i toppen af flyvefeltet eller ud til en af siderne for at tage trykket af. Næe, den bliver helt af sig selv i midten, for trækket er størst. Eneste mulighed er at styre dragen lige ned i jorden, hvilket man heldigvis kan gøre uden fare for at ødelægge noget, da dragen jo kun består af et enkelt lag spilerdug – der er med andre ord ingen luftkamre, der kan gå i stykker. Problemet er blot, at dragen straks efter at have ramt jorden blot springer op igen, ganske vist stadig med næsen nedad, og den holder sig tæt på jorden, men trækket fortsætter. Derefter er der kun den mulighed at slippe den ene line, hvorefter der falder ro over dramaet – og tilskuerne kan får grinet af.

Det med tilskuerne er faktisk en væsentlig egenskab ved PowerWing'en. Den er så stor, at alle kan se den, den trækker så meget, at der kan komme en masse uforudsete situationer, og dragen er så robust, at den ikke går i stykker. 
En gang i forbindelse med et familiebesøg, skulle et yngre medlem af familien prøve, om den kunne trække ham på et skateboard oppe på landevej. Jeg vidste ikke, hvor god han var til at stå på skateboard, men vejen var smal og der var masser af højt græs langs rabatten, så jeg mente ikke at det kunne gå helt galt. Det gjorde det heller ikke, om end jeg blev lidt betænkelig, da jeg så kombinationen forsvinde med stor fart over en nærliggende bakketop. Dragen kunne vi kun skimte, da det efterhånden var blevet ret mørkt, men pludselig kunne vi høre skatebordet nærme sig igen med hastig fart. 

Det blev til flere ture, og på et tidspunkt bliv skateboard chaufføren fanget i lyskeglen fra en bil – det var en af de lokale gutter, der på vej ned til tanken. Han bremsede kraftigt op og rullede vinduet ned og spurgte, hvad f… vi havde gang i. Vi satte ham hurtigt ind i situationen, og han fik prøvet dragen, som hurtigt trak ham fra vejen, over en lille grøft og ind over marken, hvor vi fik indhentet ham og ved fælles hjælp forhindret, at han helt forsvandt ud og op i nattemørket. Lettere rystet kom vi tilbage til landevejen, hvor skateboarderen genoptog sin kørsel. 

Hurtigt kom der dog flere biler til med gutterne nede fra tanken, som med billygterne efterhånden lyste vejen og marken op. Standardbemærkningen hver gang en ny tilskuer stødte til var, hvad f… har I gang i? Da den første åbenbart på forhånd havde berettet til de andre om sin oplevelse med dragen, var der ingen af de efterhånden mange tilskuere, der havde lyst til at prøve, de ville blot more sig over vore anstrengelser, og morskab fik de da også rigeligt af.

Det er dog vigtigt at fastslå, at PowerWing'ens trækkraft ikke er så præcis og dragen så styrbar, at man kan bruge trækkraften til noget fornuftigt. Men vil man for billige penge ud at opleve, hvor meget vinden egentlig trækker, er den ideel.
Vedr. liner skal man sørge for, at have nogle tilstrækkeligt kraftige – selv har jeg fløjet med 165 kg liner. Desuden skal man flyve med forede stropper, ellers lukkes totalt af for blodtilførslen til hænderne, hvilket gør, at man lynhurtigt bliver træt af at flyve.
Det er mulighed for at flyve dragen med fire liner, forbundet til to håndtag. Ved at trække i de nederste liner skulle man således kunne bremse dragen. Jeg har ikke selv prøvet det, men andre har fortalt, at det kun fungerer i begrænset omfang, da dragen med firelinet styring har en tendens til at krølle sammen i luften. 


Klik her for at se mere om PW5175

Relaterede indlæg

Tilføj en kommentar

 (Med https://)

Acceptér